Pozvěte děti na dobrodružnou výpravu a oslavte společně Den Země.

Na úvod jim můžete dát tuhle hádanku: „Je to modré i zelené, obrovské, kulaté, šlape se po tom, nevážíme si toho, ale nemůžeme bez toho žít. Co je to?“

Jestli děti hned napoprvé neuhodnou, že je to naše Země, tak jim nabídněte, že vám mohou dávat doplňující otázky, na které odpovíte slovy ano nebo ne.

Co na takové výpravě můžete společně podniknout?

Než vyrazíte, povídejte si o tom, proč jste se sešli. Den Země je mezinárodní událost, slaví se po celém světě a připomíná důležitost ochrany životního prostředí. Nikomu by nemělo být lhostejné, na jaké Zemi budou lidé žít za 10, 50 nebo za 100 i více let.

Den Země se sice slaví 22. dubna, ale připomenout si ho můžeme i kterýkoli jiný dubnový den. Přináší totiž příležitost k tomu, abychom se třeba i malé děti dívaly na naši Zemi jako na místo svého domova a udržovaly ji krásnou a čistou.

Putování po Zemi bude spojené s 5 výzvami. Za splnění každého úkolu může každá skupinka dětí dostat nálepku nebo razítko na kartičku, kterou jim předem připravíte.

Výpravu můžete připravit jako šipkovanou a výzvy napsat do dopisů, které schováte. Pokud chcete děti naučit práci s mapou a buzolou, můžete schovat dopisy i tímto způsobem. A pokud nebudete mít čas na schování dopisů, zaznačte dětem na mapě místo, které mají najít, a tam jim text výzvy předejte.

Texty výzvy mohou být různě graficky zpracované nebo zašifrované podle věku a schopnosti dětí.

1. výzva:  Určete, co je živé a co neživé

Zahrajte si s dětmi tuti hru: Děti stojí v kruhu zády k sobě. S ohledem na věk dětí říkejte, co kolem sebe vidíte, a povězte jim, aby na to reagovaly pohybem. Pokud slovo označuje živou věc, budou se hýbat jako by byly z gumy, pokud neživou, ztuhnou jako sochy. Jmenovat můžete rostliny, živočichy, nerosty i horniny. Potom s dětmi veďte rozhovor o tom, jak se rozpozná živé od neživého a proč je třeba chránit nejenom živou, ale i neživou přírodu. Jako extrémní příklad můžete uvést ničení korálových útesů a odvážení písku a mušlí z pláží, které je už na mnoha místech trestným činem. Dejte dětem možnost vyjádřit nápady k tomu, jak mohou ony samy chránit živou i neživou přírodu ve svém okolí?

2. výzva: Najděte, co do přírody nepatří

Povídejte si s dětmi o tom, jak lidé znečišťují přírodu svými odpadky. Dejte jim rukavice a připravte odpadové pytle. Místo, kde jste, společně vyčistěte. Odpadky můžete sbírat i v průběhu cesty. Nezapomeňte hned zpočátku odpad třídit.

 3. výzva: Vydržte sedět minutu bez hnutí. Po minutě napište, co jste slyšeli.

Nechejte děti, aby přečetly své zápisy a povídejte si s nimi o tom. Slyšely více přírodních zvuků nebo se k nim nesl hluk aut z dálnice, hluk letadel apod. Jak hluk ubližuje přírodě i nám? Jak mohou ony samy chránit přírodu i druhé lidi před hlukem?

4. výzva: Postav ptačí hnízdo

Povídejte si o tom, jaké ptáky dnes děti už viděly nebo slyšely. Veďte rozhovor o tom, čím jsou naši pěvci užiteční a co jim škodí. Nechejte děti, aby udělaly z přírodního materiálu hnízdo pro vrabce a umístily ho tak, aby na ně nemohly toulavé kočky. Vrabci hnízdí třikrát ročně od dubna do srpna. Třeba některý z nich hnízdo využije. A pokud si děti vzpomenou na nějak písničky o ptácích, tak si je společně zazpívejte.

5. výzva: Nakresli myšlenkovou mapu s názvem voda

Dejte dětem papíry, a pokud ještě nikdy nedělaly myšlenkovou mapu, vysvětlete jim, jak ji vytvořit, případně jim s jejich první mapou pomozte. Doprostřed papíru napište do oválného rámečku název voda. Od něj pak jako pavouk vedou čáry s dalšími pojmy, myšlenkové pochody k dalšímu a dalšímu, co je ve spojení se slovem voda napadne. Když skupinky své myšlenkové mapy vytvoří, představí je ostatním. Potom veďte s dětmi rozhovor o tom, proč je voda tak důležitá a co mohou ony samy udělat pro to, aby jí bylo na Zemi dostatek i pro další generace. Vzpomenete si na nějaké písničky o vodě? Jestli ano, máte námět na další zpívání.

6. výzva: Víš, co se z čeho vyrábí?

Před tím, než děti snědí svou svačiny, prohlédněte si je společně a povídejte si o tom, co se z čeho vyrábí, pátrejte po původu surovin a zkoumejte, co a proč je pro naši budoucnost lepší: Používat spíše místní produkty a plodiny, nebo je dovážet? V žádném případě by ale děti neměly z tohoto rozhovoru odcházet s výčitkami svědomí, ale s rozhodnutím, co a jak budou dělat, až vyrostou.

7. výzva: Staň se umělcem

Umělci vidí svět trochu jinýma očima než ostatní: Vidí krásu každého lístku a peříčka, vzory, které vytvořila příroda na kousku kamene, slíny a světlo na vzdálených kopcích. Když dojdete do cíle, vyzvěte děti, aby se také staly umělci a namalovaly něco z krás přírody, která je dnes obklopovala. Když děti práci dokonči, uspřádejte výstavu a nechte je vyprávět o tom, co jejich umělecké dílo znázorňuje.

Na závěr celou akci spolu s dětmi vyhodnoťte.

Tohle jsou samozřejmě jen náměty a nápady. Pokud k nim chcete přidat další, můžete je připsat dole do komentáře. A také nám napište, jak se vám vaše výprava vydařila. Když k tomu pošlete i nějaké fotografie, tak váš příspěvek na stránkách ekocentra zveřejníme. Moje adresa je b.gill@seznam.cz